Februari is begonnen, je zit weer helemaal in het zadel en... je stoot weer op die losgeslagen jobmarkt. Nogal vervelend, want we weten allemaal dat het talent in onze firma's goud is! de sleutel voor vooruitgang is hier begrijpen wat komen zal en anticiperen. Tijd dus om onze verrekijker er bij te nemen en de horizon af te speuren. Hier zijn de zeven grootste HR trends voor 2023
De nachtmerrie van elke ondernemer. Veel werk, maar een leeg kantoor... Dat is exact wat je te wachten staat als je niet slim gaat rekruteren.
Februari is begonnen, je zit weer helemaal in het zadel en... je stoot weer op die losgeslagen jobmarkt. Nogal vervelend, want we weten allemaal dat het talent in onze firma's goud is! De sleutel voor vooruitgang is hier begrijpen wat gaat komen en snel anticiperen. Tijd dus om onze verrekijker er bij te nemen en de horizon af te speuren. Hier zijn de zeven grootste HR trends voor 2023.
1. Strategisch advies
Rollen binnen firma's wordt steeds breder. Organisaties gaan ook extern nauwer samenwerken en bij elkaar ten rade voor advies. “Schoenmaker blijf bij je leest” vervaagt en er is meer ruimte voor uitwisseling van ideeën. Je nieuwe collega bij marketing heeft misschien wel een lumineus over iets dat helemaal niet bij zijn/haar vakgebied hoort! Kruisbestuiving is hier het kernwoord.
2. Testing & Assessment
Hoe werf je iemand aan? Met een gesprek! Dat is nog steeds zo. Sterker nog, recent onderzoekt wijst uit dat de meeste testen om iemands kunnen in kaart te brengen héél vaak tekort schieten. Als ondernemer is het navragen van referenties en het buikgevoel dus nog steeds de uitgesproken manier om te zien wat iemand kan en of die in je team past.
Wanneer zin tests dan wel handig? Maak er gebruik van om te zien wat de kerndrivers zijn van iemand. Wat voor persoonlijkheid hebben ze? Wat drijft ze? Dat kan je namelijk gebruiken om hen te helpen ontwikkelen, hen uit te blijven dagen én ze te blijven boeien.
3. War for Talent
Het begrip is al een kwarteeuw oud, maar de schaarste op de arbeidsmarkt doet de ‘oorlog’ in 2023 weer opwaaien. Wie immers wacht tot de ‘witte raaf’ zelf solliciteert, blijft met lege handen achter. De huidige krapte op de arbeidsmarkt geeft de kandidaat de mogelijkheid om zelf meer eisen te stellen en een passievere rol aan te nemen.
Bedrijven zullen in 2023 vaker en op alternatieve manieren adverteren om hun vacatures de nodige aandacht te doen genereren. Een logische trend is de groeiende populariteit van sociale media bij rekrutering. 'Ga naar waar het goud is' blijkt dus relevanter dan ooit. Zet daarnaast in op een sterk employer brand. Speel je merk niet alleen meer uit naar klanten, maar ook naar medewerkers. Wat zijn de voordelen van hen? Meer daarover in punt 5.
4. Learning & Development
Dit sluit aan bij punt 2. Wanneer je in kaart brengt wat iemand drijft en waar ze naartoe willen, dan kan jij hen het helpen vinden! Zorg daarom voor interne opleidingen. Deel je eigen werk met medewerkers en laat hen van je leren.
Zet daarnaast in op externe opleidingen. Belangrijk punt: zorg dat bv. de boekhouder niet alleen opleidingen krijgt in accountancy en fiscaliteit. Trek iemand uit zijn/haar comfortzone en gids deze persoon naar een plek waar deze gelukkig kan zijn. Zo geef je mensen de kans om door te groeien en ook daar wordt je firma alleen maar beter van.
5. Learning & Development
Dit is een héél belangrijk puzzelstuk om de War for Talent te winnen. De uitstraling van je bedrijf is enorm belangrijk voor het aanwerven van nieuw talent. Wie Gen Z wil aanspreken (ze komen ten slotte nu voor het eerst op de jobmarkt), kan er maar best voor zorgen dat het bedrijf zich profileert als een aantrekkelijke werkgever. Het creëren van een 'wij'-gevoel en het opwaarderen van je bedrijfscultuur is een investering die zich zal terugbetalen. Zorg ervoor dat je werknemers gemotiveerd zijn en zich gelukkig voelen op het werk. Zet je voordelen in de spotlight en denk voor je beloningen out-of-the-box om je te onderscheiden.
6. Flexibiliteit
Deze is niet nieuw, wel relevanter dan ooit. De nieuwe generatie werknemers wenst héél flexibel te werken. Vergeet glijdende uren. Geografie en tijd maken geen bal meer uit (afhankelijk van de functie natuurlijk). Zorg voor een andere structuur, een waarin 'touchpoints' centraal staan. Die zorgen er voor dat zelfs in een flexibele onderneming alles op rolletjes blijft lopen. Tip: Die flexibiliteit werkt natuurlijk langs twee kanten. Mensen die het waard zijn om me samen te werken doen af en toe ook omgekeerd een duit in het zakje. SAMENwerken is ten slotte geven en nemen. Heb je iemand die misbruik maakt van de openheid van je onderneming? Grijp dan zo snel mogelijk in.
7. Happy @ Work
Verloop. Een vloekwoord, misschien zelfs een het ergste. Onderzoek heeft al vaak uitgewezen dat we steeds vroeger van werk veranderen. Zie het werkgeluk van medewerkers (en jezelf) daarom als een prioriteit. Hoe? Werk aan dat employer brand en pas het consequent toe. Zorg daarnaast voor beloningen (en denk hierbij -zoals eerder geschreven- aan creatieve beloningne) en complimenten. Erkenning is bij een generatie die elke stap in hun leven op social media gooit héél belangrijk.
Heb je een helpende hand nodig die je helpt om inzichten te verwerven én ze op een meetbare manier succesvol in je onderneming implementeert? Ik heb 25 jaar ervaring met het ombuigen van uitdagingen naar succes. Geef mij een seintje en ik geef graag vrijblijvend advies!
Comments