Je wint de war for talent door het winnende verschil te maken. Luister vooral naar wat het talent dat je wil aantrekken op zoek is. Wees creatief in het bieden van meerwaarde, zowel in je vacature als in de praktijk. Hoe doe je dat inhoudelijk? Dat leggen we hier uit.

Hoe is dit gebeurd?
Met de werkloosheid in Vlaanderen op het laagste peil in meer dan 13 jaar en met een pandemie vers in het geheugen, hebben de meeste werknemers niet veel zien om te settelen voor de eerste werkgever die ze tegenkomen. Onderzoek toont tevens aan dat de turbulente tijden waarin we leven het tegenovergestelde effect hebben op de huidige generatie t.o.v. de vorige generaties. Ze zoeken niet zozeer veiligheid, maar gaan er van uit dat veiligheid niet bestaat. Dit zorgt voor nog minder commitment om zomaar tevreden te zijn. Het gevolg? Werkgevers moeten haast vechten om de wonderkinderen in hun sector aan te trekken en, vooral, om ze te blijven boeien.
Verkoop jezelf en je vacature
Een vacature is zoals het eerste oogcontact bij een first date. Dat is er vaak 'boenk op' of er helemaal naast. Investeer daarom zo snel mogelijk in een vacaturetekst die niet alleen héél vlot leest, maar ook inhoudelijk alle facetten van je bedrijf toelicht. Naast het toelichten van de boeiende functie, de fijne voordelen én het appetijtelijke loon hebben we het namelijk evenzeer over:
Het hoger doel van je organisatie: waarachter kan men zich scharen?
Groei: hoe gaat deze persoon nieuwe vaardigheden leren en doorgroeien op termijn?
Het sociale aspect: in welke community komt iemand terecht en waarom is deze fantastisch?
Het maatschappelijke aspect: wat doet jouw onderneming voor de wereld of de planeet?
Dat lees je goed. De meeste werknemers vinden het het zeer belangrijk dat ze in een fijne groep terecht komen die dan ook nog eens positieve dingen voor de wereld teweegbrengt. Daarnaast willen ze vooruit in het leven. Dat kan verticaal (het klassieke doorgroeien), maar ook horizontaal (nieuwe vaardigheden leren en op termijn een andere functie invullen op hetzelfde niveau).
Verbreed je vangnet
Denk nog eens goed na over wat je nu eigenlijk nodig hebt. De tijd dat iedereen een diploma moest hebben om een verschil te maken is voorbij. Ja, dat lees je weer heel goed. Diploma's zijn DOOD. Vroeger was dit een tool die je differentieerde van anderen omdat weinigen gingen verder studeren. Vandaag de dag heeft iedereen wel een diploma psychologie, journalistiek of Germaanse talen. Worden de mensen die deze diploma's halen hiervan gelukkig? Onderzoek toont aan van niet. Vaak is het omdat de massa het doet of omdat ze 'moeten'.
Wees daarom iemand die dit vakjesdenken aan de kant schuift. Kijk naar het ruwe talent en de aanleg van iemand. Vraag wat ze willen en wat hen warm maakt. Investeer in talent en krijg trouw in de plaats. Wees een werkgever die GEEFT en niet alleen neemt. Komt een pas afgestudeerde aankloppen? Denk dan niet 'ik heb iemand met 20 jaar ervaring nodig; wat een tijdsverspilling'. Denk dan liever 'die heeft ongetwijfeld een frisse, vernieuwende kijk op dingen'. Vaak is het goed om een stukje ongeremde energie (en naïviteit) in huis te hebben. Dat zorgt voor vernieuwing.
Hetzelfde geldt voor mensen uit andere sectoren. Iemand uit de media die plots in de financiële sector aan de slag wilt of vice versa? Geweldig! Die kruisbestuiving zorgt potentieel voor een winnend verschil dat je concurrenten nooit zouden zien.
Wees héél snel
Dit is een heikel punt bij veel ondernemers. Het is reeds druk, dingen blijven weken of soms maanden liggen... Er was een tijd dat mensen vaak braaf bleven wachten op meneer of mevrouw de ondernemer, de directeur of de manager... Die tijd is gelukkig voorbij. Ben je niet snel genoeg? Dan is het talent weer vertrokken en lacht de concurrentie smakelijk om hun aanwinst terwijl jij met lege handen achterblijft.
De oplossing? Cluster je aanwervingen op enkele dagen. Neem bij aanmeldingen direct het cv en pleeg een spontaan telefoontje. Verloopt dit goed? Prik dan een datum voor een tweede gesprek. Verloopt dit goed? Tekenen! Verlies (afhankelijk van de functie) geen tijd met eindeloze cases en assessments. Wat vroeger als noodzakelijk kwaad werd gezien, valt nu in veel gevallen onder 'tijdsverspilling'.
Wees hyperflexibel
Hier is ook weer een omslag aan de gang. Vooral bij white-collar workers. Het klassieke uurtjes kloppen gaat er uit. Mensen willen flexibiliteit. Het grote experiment tijdens de lockdown heeft zichzelf bewezen: thuiswerken wérkt! De gemiddelde ondernemer flipt dan een beetje. 'Hoe moet ik dan iedereen controleren en doen ze hun uren wel?'
Dat klopt. Je kan niet controleren en dat hoeft ook niet. Mensen worden vanaf heden betaald om het werk gedaan te krijgen. Niet om op de klok te kijken. Flexibiliteit werkt namelijk langs twee kanten. Beide partijen moeten geven en nemen. Heb je alsnog iemand die geen seconde langer te bereiken is? Of iemand die niet alleen tijdens de uren naar de fitness gaat (wat kan als het werk maar gedaan is) maar dan ook nog naar de film, de kapper en de winkel zonder het werk te doen? Dan weet je dat je niet de juiste persoon hebt om mee samen te werken. In feite is dit een prachtige praktijktest. Faal je, dan ben je niet betrouwbaar of eerlijk en dat zijn nu net eigenschappen die in de hedendaagse wereld héél belangrijk zijn voor ondernemingen naar hun klanten toe, en die beginnen met de werknemers.
Ik begeleid deze implementatie van a tot z in de praktijk. Samen bewaren we de helikoptervisie en bestendigen we een succesvolle oplossing. Contacteer me voor een vrijblijvend intakegesprek. Samen analyseren we de huidige noden en komen we tot een change traject.
Comments